از پل متحرک تا بازیابی و ترمیم! + تصاویر - تیتر نیوز

برای امروز چند مدل از خودرو های نظامی را انتخاب کرده ایم و در ادامه با آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

EFA؛ پل متحرک

 

 

EFA که مخفف عبارت Engin de Franchissement de l’Avant بوده، نوعی خودروی مخصوص حمل و نقل است. اولین خودرویی که به معرفی آن خواهیم پرداخت، به ارتش فرانسه خدمت می کند. EFA ماشینی است که می تواند امکان عبور از عرض مسیر های آبی همچون رودخانه را فراهم کند و توسط مهندسان نظامی در فرانسه طراحی شده است. از این رو می تواند به عنوان یک معبر و یا پل نیز برای جا به جایی سریع نیروهای نظامی عمل کند.

خدمه این خودرو متشکل از چهار نفر هستند: مسئول ادوات جنگی، راننده، فرمانده و یک نفر خدمه.

این وسیله نقلیه موتوری خودگران نخستین بار در سال ۱۹۵۵ ساخته شد. نسخه ارتقا یافته ای از این خودرو نیز تولید شده است که توسط ارتش آمریکا، بریتانیا و آلمان به خدمت گرفته شد. EFA در زمان معرفی خود قادر به حمل وسایل نقلیه با وزن حداکثر ۲۵ تن بود. این در حالی است که مدل فعلی می تواند ۵۰ تن وزن را پشتیبانی کند. حدودا ۴۵ الی ۶۵ دقیقه طول می کشد تا خودروی مذکور پلی به طول ۱۰۰ متر ایجاد کند. EFA اولیه مجهز به هیچ گونه سیستم تسلیحاتی ویژه نبوده و نسخه های جدید نیز از این قابلیت بهره مند نیستند.

Meerkat

 

 

خودروی بعدی تحت عنوان Meerkat، مجهز به نوعی سیستم مین یاب است. در طراحی Meerkat از سیستمی به نام Chubby الهام گرفته شده است. این خودرو توسط یک شرکت مهندسی مکانیک در آفریقای جنوبی ساخته شده و به طور خاص برای شناسایی مین های زمینی مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه طراحی لاستیک ها به گونه ای است که حداقل فشار ممکن را به زمین زیرین خود وارد می کنند و بدین ترتیب قادر اند بدون فعال سازی و افزایش احتمال انفجار مین ها، از روی آن ها عبور کنند. با این وجود اگر یک مین در اثر وارد آمدن کوچک ترین فشاری منفجر شود، کف کابین راننده مجهز به ساختاری زرهی و بسیار مستحکم است و هیچ گونه خطری حیات فرد را تهدید نخواهد کرد. از طرفی امکان جایگزینی سریع قطعات ساختاری نیز وجود خواهد داشت.

Renault TRM 10000

 

 

این خودرو نوعی کامیون است که از سال ۱۹۸۷ تاکنون به نیروهای مسلح فرانسه خدمت می کند. رنو TRM 10000 به عنوان خودروی مخصوص حمل و نقل نیروهای نظامی و همچنین برای تدارکات مورد استفاده قرار می گیرد. تولید این محصول در سال ۱۹۸۵ آغاز شد و از نسخه ای تحت عنوان TRM 9000 الهام گرفته است. TRM 9000 کامیونی ۹ تنی بوده که با هدف صادرات طراحی شده است. TRM 10000 مجهز به موتوری قوی تر و همچنین فاصله دو محور طولی طویل تر است. پس از سفارش اولیه ۱۷۸ واحد از این خودرو، سفارش ۷۵۹ کامیون بعدی در سال ۱۹۸۷ ثبت شد. در اصل برنامه ریزی ها برای تولید ۵،۰۰۰ کامیون انجام گرفت اما تنها ۱،۰۰۰ واحد از آن تمام روند تولید را پشت سر گذاشت. TRM 10000 مجهز به موتور دیزلی ۶ سیلندری است و می تواند به صورت آف رود نیز مورد استفاده قرار بگیرد. این خودرو در دو نوع با نام های TRM 700-100 و TRM 10000 CLD تولید شده است. طول آن ۹٫۳۱، پهنا ۲٫۵۰ و ارتفاع ۳٫۳۲ متر است. موتور ۹٫۸ لیتری این کامیون، ۲۶۴ اسب بخار قدرت دارد. ظرفیت بارگیری معادل ۱۰،۰۰۰ کیلوگرم، برد عملیاتی ۱،۲۰۰ کیلومتر و سرعت ۸۹ کیلومتر بر ساعت است.

Renault GBC 180

 

 

رنو GBC 180 نیز که در دسته کامیون ها قرار می گیرد، تحت خدمت نیروهای مسلح فرانسه است. این خودرو از اواخر دهه ۱۹۹۰ وارد بازار نظامی شده است و نسخه ای پیشرفته از Berliet GBC 8 KT محسوب می شود. در این مدل نه تنها موتور تا اندازه قابل توجهی تقویت شده، بلکه ظرفیت بارگیری نیز تا ۵۰۰۰ کیلوگرم افزایش یافته است. GBC 180 در سال ۱۹۹۷ معرفی و پس از آن ۲،۸۰۰ واحد از این کامیون سفارش داده شد. تا سال ۲۰۰۹، بیش از ۵،۵۰۰ کامیون به نسخه GBC 180 ارتقا یافت. این خودرو مجهز به موتور دیزلی ۶ سیلندری است و ۷٫۲۷ الی ۸٫۲۵ متر طول دارد. موتور کامیون نام برده ۱۷۵ اسب بخار قدرت داشته و می تواند مجموعه را با سرعت ۸۸ کیلومتر در ساعت به حرکت درآورد. برد عملیاتی GBC 180، ۸۰۰ کیلومتر برآورد شده است.

Char de dépannage DNG/DCL

 

 

مورد بعدی نوعی خودروی زرهی مخصوص عملیات های بازیابی و ترمیم بوده که بر اساس اسکلت تانک میدان نبرد Leclerc ساخته شده است. هدف از تولید DCL، استفاده از آن به جای AMX-30 D در نقش بازیابی و تعمیر تانک های میدان جنگ با وزن بالای ۵۰ تن است. البته مهم ترین وظیفه DCL، دور کردن تانک های ناتوان و آسیب دیده از صحنه نبرد خواهد بود. نقش دوم آن مربوط به تعمیر این تانک ها و کمک به مهندسی نظامی است. بدین منظور مجهز به یک تیغه بولدوزر نیز شده است.

این خودرو در حال حاضر به ارتش فرانسه خدمت می کند و یک واحد از آن نیز در جنوب لبنان مستقر است. علاوه بر این ۴۶ واحد DCL در امارت متحده عربی حضور دارند.

از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده این خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– جرثقیل اصلی به طول ۱۸۰ متر با قابلیت کشش ۳۵ تن وزن

– جرثقیل دوم به طول ۲۳۰ متر با قابلیت کشش  ۱٫۳ تن وزن

– جرثقیل با قابلیت بالا بردن ۳۰ تن وزن

– تیغه بولدوزر ۳٫۴ متری

– ژنراتور دیزلی

– یک عدد مسلسل ۱۲٫۷ میلی متری

وزن خود خودرو ۵۹ تن، طول ۹٫۸۷، پهنا ۳٫۷۱ و ارتفاع آن ۲٫۵۳ متر است. ظرفیت ۳ نفر خدمه را دارد و موتور آن ۱۵۰۰ اسب بخار است. برد عملیاتی DCL معادل ۷۰۰ کیلومتر و سرعت آن ۶۵ کیلومتر بر ساعت است.

 

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد